Ways to activating Green Marketing in Kurdistan Region of Iraq

Document Type : Original Article

Authors

1 التسويق

2 الموارد البشرية

Abstract

     This research Sought to show the means of activating green marketing in the Kurdistan Region of Iraq in particular. The problem of research has emerged as a result of the researchers seeking through their work at the University of Sulaymaniyah for many years, and their constant knowledge of most researches within their specialization. The importance of sufficient and necessary for the subject of green marketing through the research provided in general, as well as the limited studies that dealt with this subject in the Iraqi environment in general and the Kurdish environment, especially to the extent of  
knowledge of the researchers, as well as lack of awareness of the concept of green marketing and benefits Both in terms of the environment, organizations or customers alike, in most organizations operating within the scope of the research environment. Therefore, the two researchers dealt with the subject of green marketing within the framework of a comprehensive theory, and in general the research tried to answer the following questions: • What is green marketing and what are its dimensions, justification for its appearance and requirements for adoption.
• What is the green marketing mix and what is its specificity?
• What is the importance of green marketing and the benefits of its application (elements of its success).
The two researchers reviewed some examples and experiences of global and local green marketing applications in a number of different fields, and then presented a range of opportunities and potential challenges to the activation of green marketing in the Kurdish environment. 

Keywords


Article Title [العربیة]

المؤتمر الدولی السابع للإتحاد العربی للتنمیة المستدامة والبیئة سبل تعزیز التکنولوجیا النظیفة والتقنیات صدیقة البیئة بالمنطقة العربیة یومی 19-20 نوفمبر 2017

Authors [العربیة]

  • برشنک العسکری 1
  • سولاف الدلوی 2
1 التسویق
2 الموارد البشریة
Abstract [العربیة]

  قبل قرنٍ من الزمن، کنا نعتقد أن العالم الطبیعی غیر متناهٍ فی إمکاناته المخصصة لاستخدامنا، موجود لکی نغزوه ونستمتع به نحن والأجیال المتعاقبة من أطفالنا وأحفادنا، أما الآن وبعد أن نضجنا کأُمة؛ وأصبحنا فی موقع المسؤولیة لم نعد نعتقد بذلک، إذ بدأنا بالاعتراف بأن العالم الطبیعی محدود وغیر حصین، وأن الأفعال التی یمارسها البشر فی جیلنا قد تؤثر بجدیة على مستقبله وعلى مستقبلنا نحن کذلک على حدٍ سواء، لذا فقد احتلت البیئة ومنذ مطلع الستینیات من القرن الماضی منزلةً کبیرةً من الاهتمام العالمی ولاسیما فی الدول المتقدمة، إذ زاد الوعی لدى الأفراد والمنظمات بالقضایا المتعلقة بالبیئة والتی تهم المجتمع الإنسانی بأسره، ومما زاد من وعیهم تزاید التداعیات السریعة للبیئة وتزاید القلق بشکل کبیر فی السنوات اللاحقة نتیجة تفاقم المخاطر المهددة للبیئة والبشریة على حدٍ سواء، والتی کان من أبرزها التغیر المناخی العالمی وارتفاع درجات الحرارة نتیجةً للاحتباس الحراری، وانتشار ظاهرة التصحر فی أغلب بلدان العالم نتیجةً لعملیات القطع المستمر للأشجار وتقلص المساحات الخضراء فیها بشکل کبیر، واستنزاف الموارد الطبیعیة وتلف البیئة الطبیعة وتلوث الهواء نتیجة ما تطرحه المصانع والمعامل من مخلفات وعوادم وغازات سامة وإنتاجها وتسویقها لمنتجات ضارة بالبیئة والإنسان، فضلاً عن سوء تعامل الإنسان مع البیئة، مما سبب تلفاً وثقباً بطبقة الأوزون فی الغلاف الجوی، وبالتالی تسرب المواد السامة التی تؤثر بشکلٍ سلبی فی النشاط الحیوی للکائنات الحیة على وجه الأرض.