Studying the role of social awareness in rationalizing water use in Beheira Governorate

Document Type : Original Article

Authors

1 Professor of Agricultural Economics - Faculty of Agriculture, Saba Pasha - Alexandria University

2 Water Management Research Institute - National Water Research Center

3 Faculty of Agriculture Alex University

Abstract

The issue of rationalizing the use of water resources is one of the most pressing issues raised at all levels in Egyptian society at the present time. This is because many aspects of extravagance and waste affect the behavior of individuals in Egyptian society for long periods.
However, with the social and economic changes those have swept the world and affected society and life. In Egypt in particular, it was necessary to conduct a comprehensive review of the volume of water resources available in society, research how to use them, and rationalize the consumption behavior of individuals at all levels and with regard to all forms of available resources. Hence, and for some time now, successive Egyptian governments have resorted to making many amendments and measures to reduce water resources. One of the aspects of waste, extravagance and rationalization of the use of resources.
The research aimed to study the impact of social awareness on rationalizing water use through:
 (1) Identify the nature of natural resources, with a focus on water resources.
(2) The appropriate strategy to solve the obstacles facing the development of water resources.
(3) Studying the impact of social awareness in rationalizing water use (some centers in Beheira Governorate in general).
To achieve its objectives, the research depends on both descriptive and quantitative analysis methods to describe and clarify the research objectives under study and on a questionnaire form to determine the extent of respondents’ awareness of rationalizing water use. The research also relied on published and unpublished primary and secondary data from agencies that issue them, such as the Central Agency for Public Mobilization and Statistics, in addition to master’s and doctoral theses, scientific research, and books interested in this field.

Keywords


Article Title [العربیة]

دراسة دور الوعي الإجتماعي في ترشيد استخدامات المياه بمحافظة البحيرة

Authors [العربیة]

  • جابر شحاتة 1
  • سامح عوض 2
  • ماريت إبراهيم 3
1 أستاذ الاقتصاد الزراعي كلية الزراعة (سابا باشا) – جامعة الأسكندرية
2 معهد بحوث إدارة المياه - المركز القومي لبحوث المياه
3 باحث دكتوراه، كلية الزراعة – جامعة الأسكندرية
Abstract [العربیة]

تعد قضية ترشيد استخدام الموارد المائية من أهم الموضوعات الملحة والمثارة على كافة المستويات في المجتمع المصري في الوقت الراهن وذلك أن كثير من أوجه الإسراف والهدر تجلب على سلوك الأفراد في المجتمع المصري في فترات طويلة إلا أنه ومع التغيرات الاجتماعية والاقتصادية التي إجتاحت العالم وأثرت على المجتمع والحياه في مصر بشكل خاص فقد كان من الضروري إجراء ومراجعة شامله لحجم الموارد المائية المتاحة في المجتمع والبحث في كيفية استخدامها وترشيد السلوك الإستهلاكي للأفراد على كافه المستويات وفيما يتعلق بجميع أشكال الموارد المتاحة ومن هنا ومنذ فتره لجأت الحكومات المصرية المتعاقبة إلى إجراء كثير من التعديلات والإجراءات الكفيلة بالحد من أوجه لهدر والإسراف وترشيد استخدام الموارد، وإستهدف البحث دراسة أثر الوعي الإجتماعي في ترشيد استخدامات المياه من خلال: (1) التعرف على طبيعية الموارد الطبيعية مع التركيز علي الموارد المائية.
(2) الإستراتيجية المناسبة لحل المعوقات التي تواجه تنمية الموارد المائية، (3) دراسة أثر الوعي الإجتماعي في ترشيد استخدامات المياه (بعض مراكز محافظة البحيرة بصفة عامة)، وإعتمد البحث في تحقيق أهدافه على كل من أسلوبي التحليل الوصفي والكمي وذلك لتوصيف وتوضيح الأهداف البحثية موضع الدراسة، وعلى استمارة الاستبيان لتحديد مدي وعي المبحوثين في ترشيد استخدامات المياه، كما اعتمدت البحث على البيانات الأولية والثانوية المنشورة وغير المنشورة من الجهات التي تصدرها مثل الجهاز المركزي للتعبئة العامة والإحصاء، بالإضافة إلى رسائل الماجستير والدكتوراه والأبحاث العلمية والكتب المهتمة بهذا المجال.
 كما تم دراسة علاقات الإرتباط بين بعض المتغيرات المستقلة والمتغير التابع مستوي ترشيد المياه، وتبين من نتائج تحليل الإرتباط أنه توجد علاقة إرتباطية بين المتغير التابع مستوي ترشيد المياه وبيت كل من تربية المواشي، السن، المستوي التعليمي، رفع فاتورة استهلاك المياه، معرفة كمية الإستهلاك الشهري، نمط إستهلاكك للمياه يختلف بإختلاف الفصول، كم مرة تستحم في الصيف، هل لديك سيارة، كم مرة تقوم بغسيل سيارتك في الأسبوع، تعتقد بوجود عجز في المصادر المائية، وإنقطاع المياه توجد عند مستويات المعنوية المألوفة (0.01، 0.05).

Keywords [العربیة]

  • الموارد المائية
  • الوعي الإجتماعي