نخو نموذج مقترح لتقييم فاعلية المؤتمرات و الأحداث الخاصة الدولية معرض ومؤتمر Cairo ICT نموذجً ا

Document Type : Original Article

Author

Assistant professor of Public relations and advertising, Faculty of Media and Communication Technology, Misr University of Science and Technology

Abstract

The study aims to monitor and analyze the factors influencing the evaluation of visitors to private events by applying to the Cairo ICT Conference and Exhibition as the largest annual national and international conference in Egypt, which the President of the Republic is keen to sponsor and attend for three consecutive sessions. Cairo International Convention and Exhibition Center (90,000 visitors) from 44 countries with the participation of about 400 government / private / transnational companies working in the fields of communications, media broadcasting, security and electronic defense, digital marketing and smart communities, making the event a rich source of knowledge for audiences and multilevel visitors (public-stakeholders-media)
The study was based on a descriptive survey methodology to describe the trends and behavior of the sample of the field study of ICT visitors during a specific period of time, in addition to describing, analyzing and interpreting the events and phenomena related to the event, to evaluate the efficiency and effectiveness of its organizational and marketing aspects, The results of the survey are allowed to be distributed to the community from which the sample was drawn.
The study found that there is a correlation between the rates of visits of the respondents to the event and their attitudes and positive attitudes towards it, while the results revealed that the aspects of the evaluation of the event did not affect the attitudes of visitors towards it, and therefore the company organizing the event should examine the factors affecting the increase of attendance rates of visitors to the event to increase the number of events, events and programs that take place during the event and the favorite of visitors, or by increasing the share of promotional offers and attractions for visitors to the event from entertainment services and means Elements of excitement and suspense.
The results also revealed a correlation between the respondents' acquisition of cognitive patterns (main and general, communication, media, and marketing) from their visits to the events of the event and their attitudes towards their evaluation aspects.

Article Title [العربیة]

نخو نموذج مقترح لتقییم فاعلیة المؤتمرات و الأحداث الخاصة الدولیة Cairo ICT معرض ومؤتمر ً نموذجا

Abstract [العربیة]

تهدف الدراسة رصد وبرلیل العوامل الدؤثرة فی تقییم الزوار للأحداث الخاصة؛ بالتطبیق علی مؤبسر ومعرض القاىرة للاتصالات لکونو الدلتقی السنوی القومی والدولی الأکبر فی مصر، والذی یحرص رئیس الجمهوریة Cairo ICTوتکنولوجیا الدعلومات علی رعایتو وحضوره لثلاث دورات متتالیة ؛ ا ً علی التوالی- بدرکز القاىرة الدولی 22 حیث یستقبل الحدث الدنعقد سنوی- للعام 99 للمؤبسرات والدعارض- لضو( ( ا) من ً شرکة حکومیة/ خاصة/ متعدیة الجنسیة) عاملة فی 499 دولة) بدشارکة لضو (44 ألف زائر Smart لرالات الاتصالات، والبث الإعلامی، والأمن والدفاع الإلکترونی، والتسویق الرقمی، والمجتمعات الذکیة Communities ا للعدید من الدعارف للجماىیر والزوار متعددی الدستوی ً ی ا ثر ً وىو ما جعل من الحدث مصدر ، الدهنی(جمهور عام- جماعات مصالح- وسائل إعلام). و اعتمدت الدراسة علی منهج الدسح الوصفی ؛ بهدف وصف ابذاىات وسلوکیات عینة الدراسة الدیدانیة الدتمثلة فی ، وذلک خلال فترة زمنیة لزددة وىی مدة انعقاد الحدث ، بالإضافة إلی وصف وبرلیل وتفسیر الأحداث ICTزوار معرض والظواىر الدتعلقة بالحدث، لتقییم مدی کفاءة وفاعلیة جوانبو التنظیمیة والتسویقیة ، بدا یسمح بتعمیم ننائج الدسح علی المجتمع الذی سحبت منو العینة. وتوصلت الدراسة إلی وجود علاقة ارتباطیة بین معدلات زیارة الدبحوثین للحدث وبین مواقفهم وابذاىاتهم الإیجابیة لضوه ، بینما کشفت النتائج عن عدم تأثیر جوانب تقییم الحدث علی ابذاىات الزوار لضوه ، ومن ثم ینبغی علی الشرکة الدنظمة للحدث بحث العوامل الدؤثرة فی رفع معدلات حضور الزوار لفعالیات الحدث_ فی ضوء النتائج السابقة _ بهدف تنمیة معدلات حضورىم الدتکرر للفعالیات، ومن ىذه العوامل زیادة نصیب الفقرات والفعالیات والبرامج التی تتخلل انعقاد الحدث والدفضلة لدی زواره ، أو من خلال زیادة نصیب العروض الترویجیة وعناصر الجذب لزوار الحدث من خدمات ووسائل ترفیهیة وعناصر إثارة وتشویق . کما کشفت النتائج عن وجود علاقة ارتباطیة بین اکتساب الدبحوثین للأنماط الدعرفیة(الرئیسیة والعامة ، الاتصالیة والإعلامیة، التسویقیة) من زیارتهم لفعالیات الحدث ،وبین ابذاىاتهم لضو جوانب تقییمها، وعلی الرغم من ضعف مستوی العلاقة الارتباطیة ،إلا أن النتیجة تکشف تفضیل الدبحوثین تنمیة معارفهم الدختلفة علی الاىتمام بکفاءة وجودة الجوانب التنظیمیة والتسویقیة للحدث .